Söker du efter "Professionellt inköp" av Håkan Håkansson? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Professionellt inköp
Av Håkan Håkansson, Lars-Erik Gadde
Bok- presentation: |
Professionellt inköp |
Författar- presentation: |
Håkan Håkansson |
Utgåvor
I många företag svarar kostnaderna för köpta varor och tjänster för mer än hälften av de totala kostnaderna. En följd av detta är att inköpsfunktionens betydelse ökat. En annan följd är att företagets leverantörer blivit viktigare. Nollfelsprincipen, kvalitetssäkring och just-in-time är metoder och tekniker som också bidrar till att leverantörsrelationerna fokuseras.
Utgångspunkten för denna bok är att professionellt inköpsarbete handlar om att utveckla leverantörsrelationer och kombinera dessa till effektiva leverantörsnätverk. Genom aktiviteter av detta slag kan det köpande företaget utöka sin egen resursbas. Detta ger fördelar såväl med avseende på de dagliga aktiviteterna som mera långsiktiga effekter inom teknisk utveckling.
För att kunna realisera dessa potentiella fördelar behöver synen på effektivitet i inköpsarbetet modifieras. Traditionellt har rekommenderats att man skall undvika att vara beroende av leverantörerna. Den alternativa inköpsmodell som presenteras i boken påvisar de fördelar som djupare relationer med leverantörerna kan erbjuda. Den analytiska referensramen kompletteras med många exempel från såväl stora som små företag.
Andra upplagan
Kostnaderna för köpta varor och tjänster svarar hos de flesta företagen för mer än hälften av de totala kostnaderna. Detta har medfört att betydelsen av inköpsfunktionen ökat. Det har även medfört att företagets leverantörer blivit viktigare.
Utgångspunkten för denna bok är att professionellt inköpsarbete kräver ett utvecklande av leverantörsrelationer och en kombination av flera relationer till ett effektivt leverantörsnätverk. Härigenom kan det köpande företaget utöka sin egen resursbas och erhålla fördelar vad avser både dagliga aktiviteter och mer långsiktiga effekter inom teknisk utveckling.
Traditionellt har synen varit den att man ska undvika att vara beroende av sina leverantörer. Denna bok vill dock visa på de fördelar som en alternativ inköpsmodell innefattande djupare relationer med leverantörerna kan erbjuda. Bokens teoretiska och analytiska avsnitt kompletteras med många exempel från såväl stora som små företag.
Lars-Erik Gadde och Håkan Håkansson är professorer i industriell marknadsföring.
Bok: 31583
Anmäl textfel