Kafkapaviljongen - Inbunden
Beställningsvara,
298 kr
|
LitteraturMagazinets recension av Kafkapaviljongen, Tony Samuelsson
Hur Sverige kunde sett ut om Nazi-Tyskland vunnit kriget
Kafkapaviljongen
Av Tony Samuelsson
Bok- presentation: |
Kafkapaviljongen |
Författar- presentation: |
Tony Samuelsson |
Inbunden
Beställningsvara,
298 kr
|
Ett Sverige på Hitlers sida
Kafkapaviljongen är en kontrafaktisk idéroman, en fri fantasi, som liksom den kritikerrosade Jag var en arier (2009) skildrar ett Sverige efter att Tyskland vunnit andra världskriget. I centrum står författaren och motståndsmannen Sigge Eriksson, som vi följer, dels på fyrtiotalet efter krigsslut och nazistiskt maktövertagande, dels på sjuttiotalet då Sigge, nu upphöjd intellektuell, ingår i en nazistyrd kulturelit dit han motvilligt intvingats. Tony Samuelsson borrar här ännu djupare och ställer obekväma frågor om fascismens människoförakt och litteraturen som både ljusspridare och blind verklighetsflykt. Det handlar om ondska och förtryck, om underjordiska motståndsströmningar, om terrordåd. Om förnekelse och människors underliggande försvars- och överlevnadsmekanismer. Men framför allt: en tro - från såväl maktens som från motståndets håll - på kulturen, och litteraturen specifikt, som den starkaste av påverkande krafter.
Om Jag var en arier (2009):
"Att utse årets viktigaste svenska bok är alltid svårt, men här är utan tvekan en av dem."
/Dan Jönsson, Dagens Nyheter
Utgåvor
Kafkapaviljongen är en tankeväckande fantasi som liksom Jag var en arier berättar om ett Sverige efter att Tyskland vunnit andra världskriget. Den unge författaren Sigge Eriksson hamnar efter freden 1945 i ett specialfängelse för antinazister. Frisläppt dras han in i en nazistyrd kulturelit och blir med tiden karriärist. Hur får man sin egen moraliska kompass att fungera i en totalitär stat?
Ett Sverige på Hitlers sida
Kafkapaviljongen är en kontrafaktisk idéroman, en fri fantasi, som liksom den kritikerrosade Jag var en arier (2009) skildrar ett Sverige efter att Tyskland vunnit andra världskriget. I centrum står författaren och motståndsmannen Sigge Eriksson, som vi följer, dels på fyrtiotalet efter krigsslut och nazistiskt maktövertagande, dels på sjuttiotalet då Sigge, nu upphöjd intellektuell, ingår i en nazistyrd kulturelit dit han motvilligt intvingats. Tony Samuelsson borrar här ännu djupare och ställer obekväma frågor om fascismens människoförakt och litteraturen som både ljusspridare och blind verklighetsflykt. Det handlar om ondska och förtryck, om underjordiska motståndsströmningar, om terrordåd. Om förnekelse och människors underliggande försvars- och överlevnadsmekanismer. Men framför allt: en tro - från såväl maktens som från motståndets håll - på kulturen, och litteraturen specifikt, som den starkaste av påverkande krafter.
"Samuelsson spänner hårt sin båge och pilen träffar prickrätt in i vår samtid (…) Jag tror inte att jag tidigare har använt ordet genialt om en nutida svensk romanförfattare men den här gången vill jag göra det. Jag var en arier var bra, men Kafkapaviljongen - som absolut kan läsas fristående - är formidabel. Ett plågsamt viktigt budskap smälter samman med ett lika sinnrikt som skickligt hantverk. Resultatet är originellt och sensationellt. (…) Den här boken har alla chanser att få ett långt liv (...) och i värsta fall ses som ett framtida exempel på att nån ändå fattade vad som var på gång." /Åsa Linderborg, Aftonbladet
Bok: 225460
Anmäl textfel