Start 25 februari 2014
Både tradition och kommers när bokrean drar igång
När årets bokrea drar igång är upplägget ungefär detsamma som förra året.
– Det är ett jättebra tillfälle för förlagen att sälja lite mer och samtidigt slå ett slag för boken och läsandet, säger Fredrik Axegård, ansvarig för bokrean hos Akademibokhandeln.
I årets bokrea ingår över 3500 titlar, enligt Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen. Av dem är knappt hälften skönlitteratur. Det är ungefär lika många titlar som förra året. Och precis som de senaste åren reas inte bara äldre böcker utan också ett antal relativt nya titlar som fungerar som dragplåster.
– Det är en utveckling man får anpassa sig till. Det kan vara bra att krydda med lite nyare titlar men det får inte gå till överdrift. Då kanske vi till slut lurar kunden att hoppa över köpen i julhandeln och vänta till bokrean i stället, säger Fredrik Axegård på Akademibokhandeln.
Vilken titel är årets hetaste dragplåtster hos er?
– Jag tror på Fredik Backmans "Min mormor hälsar och säger förlåt", säger Fredrik Axegård.
– Sedan finns även "Liknelseboken", Jonas Gardells "Torka aldrig tårar"-trilogi och flera bra deckare, säger han.
Isabel Rodrigo, chef för den svenska konsumentmarknaden inom nätbokhandeln Adlibris, tror mer på en fackbok:
– Vi kommer nog att sälja allra mest av "Träning för nyblivna mammor" av Olga Rönnberg – dels för att vi har den exklusivt och dels för att vi redan nu ser att vi fått in många förhandsförbeställningar på den. "Egenmäktigt förfarande" och "Den sanna historien om Pinocchios näsa" tror jag också att vi kommer att sälja mycket av, säger hon.
– Det här är bokbranschens roligaste period. Det märks bland annat i sociala medier att bokrean är populär hos kunderna, fortsätter Isabel Rodrigo.
Rent omsättningsmässigt har bokrean inte så stor betydelse för Adlibris, enligt Isabel Rodrigo.
– Bokrean står för en liten del av vår totala omsättning. Men jag tror att många kunder skulle bli besvikna om vi valde att inte vara med, säger hon.
– Men det är klart – utan rean hade vår totala omsättning för februari varit mindre.
Enligt Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen står rean för cirka fem procent av bokförlagens totala försäljning per år och cirka fyra procent av bokhandelns försäljning.
Fredrik Axegård på Akademibokhandeln säger att det är kombinationen av tradition och den kommersiella biten som är det viktiga.
– Syftet är att tjäna pengar och blåsa liv i en period när inte händer så mycket utgivningmässigt, mellan julhandeln och sommarläsningen, säger han.
Den svenska bokrean har funnits i snart 100 år. Ingen annanstans i världen har den inhemska bokbranschen beslutat sig för att organisera en gemensam utförsäljning av böcker på samma sätt som i Sverige.
Tisdagen den 25 februari är årets officiella reastart. Denna dag öppnar den fysiska bokhandeln sin rea och nätbokhandlarna levererar de första förbeställda titlarna till sina kunder.
Anmäl textfel