Ny undersökning
Unga lärare ointresserade av skönlitteratur
Många unga lärare läser inte skönlitteratur. Hela 13 procent av lärarna under 39 år läste under förra året inte en enda roman – och ytterligare 19 procent läste bara en-två skönlitterära böcker. Samtidigt blir svenska skolelever allt sämre på att läsa.
Det skriver Lärarnas tidning som låtit mätinstitutet Skop göra undersökningen av lärarnas läsvanor.
Gunilla Molloy, docent i svenska vid Stockholms universitet, tycker att resultatet är "katastrofalt" och tror att ointresset för att läsa romaner påverkar både läskunnigheten och läsförståelsen hos lärarna.
Samtidigt minskar läskunnigheten bland svenska elever. Det visar flera undersökningar bland annat den internationella studien Pirls. Särskilt pojkar läser sämre.
Enligt undersökningen av svenska lärares läsvanor är lärare över 55 år de absolut flitigaste läsarna. 30 procent i den ålderskategorin läser fler än 15 skönlitterära böcker per år. Bland lärare under 39 år är det bara 14 procent som läser så mycket.
Fakta om undersökningen
- Den gjordes av mätinstitutet Skop på uppdrag av Lärarnas tidning.
- Skop intervjuade över 1 000 medlemmar i Lärarförbundet om deras lärsvanor.
- Frågan var bland annat hur många skönlitterära böcker lärarna hade läst det senaste året.
Bland yngre lärare (under 39 år) var resultatet fölljande:
- 32 procent läste max två romaner varje år
- 27 procent läste tre-sex romaner varje år
- 27 procent läste sju-femton romaner varje år
- 14 procent läste sexton eller fler romaner varje år
Anmäl textfel