Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Utan personligt ansvar - Inbunden
Finns i lager, 271 kr
Utan personligt ansvar - CD-skiva
Finns i lager, 367 kr
Utan personligt ansvar - MP3 CD
Finns i lager, 325 kr
Utan personligt ansvar - Pocket
Finns i lager, 73 kr
 Recensioner 

LitteraturMagazinets recension av Utan personligt ansvar, Lena Andersson

Lena Anderssons antihjältinna gör nya misstag i kärlekens namn

Det är plågsamt att läsa hur Ester gör sig fin inför deras möten som Olof plötsligt avbokar"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Lena Andersson gör återigen en djupdykning i mekanismerna kring känslomässig masochism. Ester Nilsson gör det igen. Faller handlöst för en man som är henne underlägsen intellektuellt, men överlägsen i kärlekens maktspel. Det som borde vara enkelt blir svårt, för världen styrs inte heller denna gång av sanning och logik. Lena Anderssons andra roman om Ester Nilssons öden och äventyr, &rdqu...
LitteraturMagazinets recensent: Vesna Prekopic
 Information från förlaget 

Utan personligt ansvar

Av Lena Andersson

Bok-
presentation:
Utan personligt ansvar
Författar-
presentation:
Lena Andersson
Inbunden
Finns i lager, 271 kr
CD-skiva
Finns i lager, 367 kr
MP3 CD
Finns i lager, 325 kr
Pocket
Finns i lager, 73 kr

Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting.

Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enligt Olof. För han är ju gift, och säger sig inte ha några planer på att lämna Ebba. Men vad gör han då hos Ester?
 
Ester köper en bil så att hon kan köra Olof kors och tvärs över landet, till teaterföreställningar och kärleksmöten. Somrarna blir outhärdliga för Ester, för på sommaren umgås gifta män med frun. Ester Nilsson har blivit älskarinna.
Men Olof Sten är märkligt ambivalent och hoppet om att han ska lämna, det finns där. 
 
Utan personligt ansvar är den fristående fortsättningen på Egenmäktigt förfarande. Med skarp blick och mycket humor tar sig Lena Andersson denna gång an älskarinnans roll i vår kultur och de djupt rotade föreställningar som styr tresamheten.

Utgåvor

Inbunden
Förlag: Natur & Kultur
Lagerstatus: Finns i lager

Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting.

Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enligt...

Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting.

Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enligt Olof. För han är ju gift, och säger sig inte ha några planer på att lämna Ebba. Men vad gör han då hos Ester?
 
Ester köper en bil så att hon kan köra Olof kors och tvärs över landet, till teaterföreställningar och kärleksmöten. Somrarna blir outhärdliga för Ester, för på sommaren umgås gifta män med frun. Ester Nilsson har blivit älskarinna.
Men Olof Sten är märkligt ambivalent och hoppet om att han ska lämna, det finns där. 
 
Utan personligt ansvar är den fristående fortsättningen på Egenmäktigt förfarande. Med skarp blick och mycket humor tar sig Lena Andersson denna gång an älskarinnans roll i vår kultur och de djupt rotade föreställningar som styr tresamheten.



 


För mig är den nya romanen ännu mer läsvärd [än Egenmäktigt förfarande]. Det beror på att Lena Andersson den här gången - diskret men tydligare - lämnar över en del nycklar till metatolkningen av romanen, så att säga är mer generös med sina filosofiska utgångspunkter// Ester Nilsson är egensinnigt, klyftigt och livfullt framskriven av sin författare // [och] har säkrat sig en plats i litteraturen som typ, fiktion och referenspunkt.
Agneta Pleijel, Dagens Nyheter




Gestaltningen av denna ovisshetens gråa zon är storartad och mästerlig. // Som ett slags kärlekens och de mellanmänskliga maktspelens idéroman är Utan personligt ansvar lika briljant som sin föregångare. De filosofiska och politiska frågor boken lyfter skulle kunna diskuteras i oändlighet.
Viola Bao, Svenska Dagbladet




En högst oromantisk roman om romantik som är ännu bättre än föregångaren. [Utan personligt ansvar] framstår nu inte som en uppföljare utan som ett huvudverk.
Karin Arbsjö, Sydsvenskan




Lena Andersson skriver exakt och utmejslat, med ett språk som både ringar in och analyserar det som sker. Här finns mängder av skarpa och alldeles klockrena formuleringar // Utan personligt ansvar är en rasande bra roman, där Lena Andersson skärskådar Esters längtan efter kärlek med en blick som är både genomskådande och djupt ömsint.
Margaretha Levin Blekastad, Nerikes Allehanda




Borde bli ett obligatoriskt inslag på alla kulturhistoriska kurser om seder och bruk i det tjugoförsta århundradet. // Lena Andersson berättelse om Esters vägar och villovägar är i all sin tragik mycket underhållande. Inte minst väninnekören som likt i en grekisk tragedi sjunger sina sånger är obetalbart på pricken rolig.
Lisbeth Larsson, Göteborgs-Posten




Lena Anderssons romaner kommer att bli klassiker
Nils Schwartz, Expressen




Anderssons analytiskt exakta men samtidigt lätta språk bryter effektivt mot de blodsvallande känslor det bär fram.
Fredrik Borneskans, Södermanlands Nyheter




Lena Andersson förädlar ett genomtröskat ämne till gastkramande romankonst. Hon placerar sina studieobjekt på operationsbordet och dissekerar dem lustfyllt med sylvass skalpell. Resultatet är milstolpar i studiet av kärlekens patologi, galenskap och njutning. // även denna gång garnerat med torrt bitande humor. Berörande och helt oemotståndligt. Läs och läs igen!
Tomas Larsson, Östersunds-Posten




I slutet av romanen slår hjärtat nästan dubbla slag av spänning. Utan personligt ansvar" är en minst lika bra och fängslande roman som Egenmäktigt förfarande, vilket säger en hel del. Den förtjänar därför minst lika mycket uppmärksamhet och hyllningar för sin litterära gärning.
Johanni Sandén , Gefle Dagblad




Bekantskapen med [Ester] är både lärorik, gripande och underhållande. Och stilistiskt håller Lena Andersson alltså stilen genom båda sina böcker. Sällan har olycklig kärlek genomlysts med sådan fullfjädrad filosofisk begreppsarsenal.
Jan A Johansson, Norra Skåne

En högst oromantisk roman om romantik som är ännu bättre än föregångaren.

Karin Arbsjö, Sydsvenskan

Utgivningsdatum: 20141025
9789127139961

E-Bok
Förlag: Natur & Kultur Digital
Lagerstatus: Utkommer ej

Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting.

Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enligt Olof. För han är ju gift, och säger sig inte ha några planer på att lämna Ebba. Men vad gör han då hos Ester?
 
Ester köper en bil så att hon kan köra Olof kors och tvärs över landet, till teaterföreställningar och kärleksmöten. Somrarna blir outhärdliga för Ester, för på sommaren umgås gifta män med frun. Ester Nilsson har blivit älskarinna.
Men Olof Sten är märkligt ambivalent och hoppet om att han ska lämna, det finns där. 
 
Utan personligt ansvar är den fristående fortsättningen på Egenmäktigt förfarande. Med skarp blick och mycket humor tar sig Lena Andersson denna gång an älskarinnans roll i vår kultur och de djupt rotade föreställningar som styr tresamheten.



 


För mig är den nya romanen ännu mer läsvärd [än Egenmäktigt förfarande]. Det beror på att Lena Andersson den här gången - diskret men tydligare - lämnar över en del nycklar till metatolkningen av romanen, så att säga är mer generös med sina filosofiska utgångspunkter// Ester Nilsson är egensinnigt, klyftigt och livfullt framskriven av sin författare // [och] har säkrat sig en plats i litteraturen som typ, fiktion och referenspunkt.
Agneta Pleijel, Dagens Nyheter




Gestaltningen av denna ovisshetens gråa zon är storartad och mästerlig. // Som ett slags kärlekens och de mellanmänskliga maktspelens idéroman är Utan personligt ansvar lika briljant som sin föregångare. De filosofiska och politiska frågor boken lyfter skulle kunna diskuteras i oändlighet.
Viola Bao, Svenska Dagbladet




En högst oromantisk roman om romantik som är ännu bättre än föregångaren. [Utan personligt ansvar] framstår nu inte som en uppföljare utan som ett huvudverk.
Karin Arbsjö, Sydsvenskan




Lena Andersson skriver exakt och utmejslat, med ett språk som både ringar in och analyserar det som sker. Här finns mängder av skarpa och alldeles klockrena formuleringar // Utan personligt ansvar är en rasande bra roman, där Lena Andersson skärskådar Esters längtan efter kärlek med en blick som är både genomskådande och djupt ömsint.
Margaretha Levin Blekastad, Nerikes Allehanda




Borde bli ett obligatoriskt inslag på alla kulturhistoriska kurser om seder och bruk i det tjugoförsta århundradet. // Lena Andersson berättelse om Esters vägar och villovägar är i all sin tragik mycket underhållande. Inte minst väninnekören som likt i en grekisk tragedi sjunger sina sånger är obetalbart på pricken rolig.
Lisbeth Larsson, Göteborgs-Posten




Lena Anderssons romaner kommer att bli klassiker
Nils Schwartz, Expressen




Anderssons analytiskt exakta men samtidigt lätta språk bryter effektivt mot de blodsvallande känslor det bär fram.
Fredrik Borneskans, Södermanlands Nyheter




Lena Andersson förädlar ett genomtröskat ämne till gastkramande romankonst. Hon placerar sina studieobjekt på operationsbordet och dissekerar dem lustfyllt med sylvass skalpell. Resultatet är milstolpar i studiet av kärlekens patologi, galenskap och njutning. // även denna gång garnerat med torrt bitande humor. Berörande och helt oemotståndligt. Läs och läs igen!
Tomas Larsson, Östersunds-Posten




I slutet av romanen slår hjärtat nästan dubbla slag av spänning. Utan personligt ansvar" är en minst lika bra och fängslande roman som Egenmäktigt förfarande, vilket säger en hel del. Den förtjänar därför minst lika mycket uppmärksamhet och hyllningar för sin litterära gärning.
Johanni Sandén , Gefle Dagblad




Bekantskapen med [Ester] är både lärorik, gripande och underhållande. Och stilistiskt håller Lena Andersson alltså stilen genom båda sina böcker. Sällan har olycklig kärlek genomlysts med sådan fullfjädrad filosofisk begreppsarsenal.
Jan A Johansson, Norra Skåne


 

En högst oromantisk roman om romantik som är ännu bättre än föregångaren.

Karin Arbsjö, Sydsvenskan

Utgivningsdatum: 20141108
9789127140615

CD-skiva
Förlag: A Nice Noise
Lagerstatus: Finns i lager

Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting.

Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enl

Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting.

Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enligt Olof. För han är ju gift, och säger sig inte ha några planer på att lämna Ebba. Men vad gör han då hos Ester?

Ester köper en bil så att hon kan köra Olof kors och tvärs över landet, till teaterföreställningar och kärleksmöten. Somrarna blir outhärdliga för Ester, för på sommaren umgås gifta män med frun. Ester Nilsson har blivit älskarinna.

Men Olof Sten är märkligt ambivalent och hoppet om att han ska lämna, det finns där.

Utan personligt ansvar är den fristående fortsättningen på Egenmäktigt förfarande. Med skarp blick och mycket humor tar sig Lena Andersson denna gång an älskarinnans roll i vår kultur och de djupt rotade föreställningar som styr tresamheten.

Utgivningsdatum: 20141112
9789187725487

MP3 CD
Förlag: A Nice Noise
Lagerstatus: Finns i lager
Utgivningsdatum: 20141029
9789187725494

Pocket
Förlag: Natur & Kultur Allmänlitteratu
Lagerstatus: Finns i lager
Utgivningsdatum: 20150905
9789127144590

Bok: 237508
 Artiklar 

Glad påskläsning 2015!

Boktips på påskens teman

Påsken handlar om liv och död, frossande och späkning, sorg och glädje, hopp och förtvivlan – allt kryddat med lite reflektion. LitteraturMagazinet bjuder på lästips kring påskens teman!

Läs mer ...

Enkät

Vad läser du i jul?

Läsning hör julen till. Här berättar några av LitteraturMagazinets medarbetare vad de planerar att läsa under julhelgen.

Läs mer ...

Roy Andersson erkänner:

"Det är jag som är Hugo Rask”

Spekulationerna har varit många, skvallret har gått runt fikaborden. Vem är verklighetens Hugo Rask i romanen "Egenmäktigt förfarande" av Lena Andersson? Nu träder filmaren Roy Andersson fram i tidningen Fokus och erkänner: "Jag är Hugo Rask".

Läs mer ...

Anmäl textfel

 Intervjuer 

Möt Lena Andersson efter Augustpriset

En motvilligt folkkär författare

Lena Andersson har synts och hörts lite överallt sedan hon debuterade med “Var det bra så?” 1999. Men det var under 2013 som hon slog igenom på riktigt bred front när “Egenmäktigt förfarande” vann Augustpriset. LitteraturMagazinet fick en pratstund med en motvillig kändis.

Läs mer ...

Utgivning

Allt Allvarligt talat

av Lena Andersson
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Grupptillhörighet är inte politik

av Lena Andersson
Flexband, Finns i lager, 42 kr

Mer allvarligt talat

av Lena Andersson
Inbunden, Finns i lager, 208 kr

Allvarligt talat

av Lena Andersson
Inbunden, Finns i lager, 208 kr

Utan personligt ansvar

av Lena Andersson
Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting. F...
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
CD-skiva, Finns i lager, 367 kr
MP3 CD, Finns i lager, 325 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Miami

av Lena Andersson
Topp 10 Miami tar dig raka vägen till det bästa som Miami har att...

Var det bra så? / Lättläst

av Lena Andersson
Lotta och hennes klasskompisar växer upp i höghusen i Stensby und...

Egenmäktigt förfarande : en roman om kärlek

av Lena Andersson
Vinnare av Augustpriset 2013 i kategorin Årets svenska skönlitter...

Costa Blanca

av Lena Andersson
Oavsett om du reser första klass eller med liten reskassa tar dig...

Förnuft och högmod : artiklar - prosa - pjäser

av Lena Andersson
Lena Andersson är en av de vassaste och mest kompromisslösa skrib...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Duck City Ljudbok

av Lena Andersson
Duck City är belägrat. Regeringen iscensätter Operation Ahab för ...

Var det bra så?

av Lena Andersson
Den här utgåvan är slut och ersätts av en ny pocketutgåva med ISB...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Du är alltså svensk? : en triptyk

av Lena Andersson
Fatima har kommit till Sverige som flykting och behöver ett jobb....

Var det bra så? : Roman

av Lena Andersson
En brandfackla, eller snarare en Molotovcocktail om hur folkhem...

Du är alltså svensk?

av Lena Andersson
"Detta är briljant politisk satir. Den är hård mot de hårda struk...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Duck City

av Lena Andersson
”En satir bör vara rolig och Lena Andersson är djävulskt rolig … ...
Pocket, Finns i lager, 51 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Slutspelat

av Lena Andersson
Slutspelat är en roman som utforskar fanatismens psykiska uttryck...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Lilla kotten sjunger : en samling visor

av Lena Andersson
Denna cd bygger på en sångbok med samma namn. Här finns några av ...

Utgivning - andra språk

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke

Trovärdigt om vikingarnas handelsresor

Recension: Miklagård av Agneta Arnesson Westerdahl
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4