Recension av Kast med liten kniv, Sara Kadefors
Sara Kadefors briljerar
Recension av Kast med liten kniv, Sara Kadefors
Finstämd skildring om gömda trauman
LitteraturMagazinets recension av Kast med liten kniv, Sara Kadefors
Mörkt om manlighet
Kast med liten kniv
Av Sara Kadefors
Bok- presentation: |
Kast med liten kniv |
Författar- presentation: |
Sara Kadefors |
Utg.år: | 2012 |
NU: Jonas bor med fru och barn utanför Göteborg. Det går bra för firman och han hinner vara både engagerad pappa och idrottstränare. Allt är i det närmaste perfekt. Tills en sen natt då han råkar få höra ett samtal. Efter det är ingenting sig likt. Smärtan från det förflutna dyker upp igen med dubbel kraft.
DÅ: Han hänger med halvkriminella kompisar, stämplas som mindre vetande i skolan och blir nertryckt hemma av sin smarta storasyster. Den enda han kan vara sig själv med är Rebecka, som inte bryr sig om vad andra tycker och tänker. En dag händer det ofattbara och hela tillvaron kastas omkull. Efter det stänger han dörren om sig själv och kastar knivar i väggen medan tiden passerar.
Nu håller allt som hans liv är uppbyggt kring återigen på att rämna. Kanske måste han göra upp med det gamla för att en dag kunna leva fullt ut?
Kast med liten kniv är en roman om bagaget som vi alla går och bär på, om en frånvarande vuxenvärld, men också om vänskap och kärlek. Som alltid i Sara Kadefors romaner blandas ljus och svärta, berättat med stor skärpa.
SARA KADEFORS har tidigare utkommit med romanerna Fågelbovägen 32 och Borta bäst som båda mottagits med fina recensioner och nått ut till en stor läsekrets.
Hon har dessutom skrivit flera böcker för barn och ungdomar, bland annat Sandor slash Ida som belönades med Augustpriset 2001.
Sara Kadefors skriver även dramatik för TV, radio, film och teater.
Elise Karlsson på Svenska Dagbladet menar att det är ett porträtt som griper tag i läsaren och skriver att Kadefors är en författare man känner sig trygg med: Kadefors har en förmåga att ladda varje scen, så att det som skulle kunna bli segt framåtsläpande prosa i andras händer blir medryckande i hennes.
Eva-Lotta Hultén på Göteborgs-Posten ser en trovärdig skildring av vuxenlivet där: Sara Kadefors styrka är hennes mycket skarpa blick för det sociala spelet och för alla identitetsmarkörer vi använder oss av. Dialoger, miljöer och karaktärer är trovärdiga
Jacob Carlander på Östgöta Correspondenten gillar kontrasterna mellan ljust och svart, samt humor och allvar: Hon rör sig hemtamt mellan tonåringens kaotiska värld och det vuxna medelklasslivet med sina fasader. Far mellan yta och djup. Han ser boken som fängslande, men att den också lockar till tankar om våra egna liv.
Utgåvor
En dag händer det ofattbara och för tonåringen Jonas faller hela tillvaron samman. Efteråt handlar det bara om överlevnad. Den vuxna Jonas har lämnat uppväxten bakom sig. Men en natt råkar han höra ett samtal som får allt hans liv är uppbyggt kring att rämna. Smärtan från det förflutna dyker upp igen med dubbel kraft. Kanske måste han göra upp med det som var för att kunna leva på riktigt?
NU: Jonas bor med fru och barn utanför Göteborg. Det går bra för firman och han hinner vara både engagerad pappa och idrottstränare. Allt är i det närmaste perfekt. Tills en sen natt då han råkar få höra ett samtal. Efter det är ingenting sig likt. Smärtan från det förflutna dyker upp igen med dubbel kraft.
DÅ: Han hänger med halvkriminella kompisar, stämplas som mindre vetande i skolan och blir nertryckt hemma av sin smarta storasyster. Den enda han kan vara sig själv med är Rebecka, som inte bryr sig om vad andra tycker och tänker. En dag händer det ofattbara och hela tillvaron kastas omkull. Efter det stänger han dörren om sig själv och kastar knivar i väggen medan tiden passerar.
Nu håller allt som hans liv är uppbyggt kring återigen på att rämna. Kanske måste han göra upp med det gamla för att en dag kunna leva fullt ut?
Kast med liten kniv är en roman om bagaget som vi alla går och bär på, om en frånvarande vuxenvärld, men också om vänskap och kärlek. Som alltid i Sara Kadefors romaner blandas ljus och svärta, berättat med stor skärpa.
SARA KADEFORS har tidigare utkommit med romanerna Fågelbovägen 32 och Borta bäst som båda mottagits med fina recensioner och nått ut till en stor läsekrets.
Hon har dessutom skrivit flera böcker för barn och ungdomar, bland annat Sandor slash Ida som belönades med Augustpriset 2001.
Sara Kadefors skriver även dramatik för TV, radio, film och teater.
Elise Karlsson på Svenska Dagbladet menar att det är ett porträtt som griper tag i läsaren och skriver att Kadefors är en författare man känner sig trygg med: Kadefors har en förmåga att ladda varje scen, så att det som skulle kunna bli segt framåtsläpande prosa i andras händer blir medryckande i hennes.
Eva-Lotta Hultén på Göteborgs-Posten ser en trovärdig skildring av vuxenlivet där: Sara Kadefors styrka är hennes mycket skarpa blick för det sociala spelet och för alla identitetsmarkörer vi använder oss av. Dialoger, miljöer och karaktärer är trovärdiga
Jacob Carlander på Östgöta Correspondenten gillar kontrasterna mellan ljust och svart, samt humor och allvar: Hon rör sig hemtamt mellan tonåringens kaotiska värld och det vuxna medelklasslivet med sina fasader. Far mellan yta och djup. Han ser boken som fängslande, men att den också lockar till tankar om våra egna liv.
NU: Jonas bor med fru och barn utanför Göteborg. Det går bra för firman och han hinner vara både engagerad pappa och idrottstränare. Allt är i det närmaste perfekt. Tills en sen natt då han råkar få höra ett samtal. Efter det är ingenting sig likt. Smärtan från det förflutna dyker upp igen med dubbel kraft.
DÅ: Han hänger med halvkriminella kompisar, stämplas som mindre vetande i skolan och blir nertryckt hemma av sin smarta storasyster. Den enda han kan vara sig själv med är Rebecka, som inte bryr sig om vad andra tycker och tänker. En dag händer det ofattbara och hela tillvaron kastas omkull. Efter det stänger han dörren om sig själv och kastar knivar i väggen medan tiden passerar.
Nu håller allt som hans liv är uppbyggt kring återigen på att rämna. Kanske måste han göra upp med det gamla för att en dag kunna leva fullt ut?
Kast med liten kniv är en roman om bagaget som vi alla går och bär på, om en frånvarande vuxenvärld, men också om vänskap och kärlek. Som alltid i Sara Kadefors romaner blandas ljus och svärta, berättat med stor skärpa.
SARA KADEFORS har tidigare utkommit med romanerna Fågelbovägen 32 och Borta bäst som båda mottagits med fina recensioner och nått ut till en stor läsekrets.
Hon har dessutom skrivit flera böcker för barn och ungdomar, bland annat Sandor slash Ida som belönades med Augustpriset 2001.
Sara Kadefors skriver även dramatik för TV, radio, film och teater.
"Rolig, tragisk, skarp. Skickligt och trovärdigt berättad.
Sara kan konsten att bygga känslor mellan raderna och
det känns när de träffar en i magen."
P4 Skaraborg
Det här är en roman om bagaget som vi alla går och
bär på, om en frånvarande vuxenvärld, men också om
vänskap och kärlek. Allt berättat med stor skärpa.
NU: Jonas bor med fru och barn utanför Göteborg. Det går bra för firman och han hinner vara både engagerad pappa och idrottstränare. Allt är i det närmaste perfekt. Tills en sen natt då han råkar få höra ett samtal. Efter det är ingenting sig likt. Smärtan från det förflutna dyker upp igen med dubbel kraft.
DÅ: Han hänger med halvkriminella kompisar, stämplas som mindre vetande i skolan och blir nertryckt hemma av sin smarta storasyster. Den enda han kan vara sig själv med är Rebecka, som inte bryr sig om vad andra tycker och tänker. En dag händer det ofattbara och hela tillvaron kastas omkull. Efter det stänger han dörren om sig själv och kastar knivar i väggen medan tiden passerar.
Nu håller allt som hans liv är uppbyggt kring återigen på att rämna. Kanske måste han göra upp med det gamla för att en dag kunna leva fullt ut?
Kast med liten kniv är en roman om bagaget som vi alla går och bär på, om en frånvarande vuxenvärld, men också om vänskap och kärlek. Som alltid i Sara Kadefors romaner blandas ljus och svärta, berättat med stor skärpa.
Bok: 192920
Anmäl textfel