Valborgsspecial
Boken brinner!
Elden skrämmer och lockar, förgör och pånyttföder. I elden finns både det största lidandet och den hetaste passionen. Inte konstigt att så många författare har inspirerats av elden som symbol och att ordet eld ofta används i boktitlar.
– Eld dödar allt, ingenting överlever i eld. Men för den som kan tämja den, kan den vara en förutsättning för överlevnad, och elden är det vi genom tiderna samlats kring i gemenskap. Det är nästan omöjligt att inte känna samhörighet med någon, om man sitter och tittar in i samma eld, säger författaren Sara Lövestam som precis givit ut "Som eld", en ungdomsroman om den första kärleken.
Hennes boktitel kom till när hon och hennes redaktör satt och spånade och Sara Lövestam kom att tänka på att den ena huvudpersonen vid ett tillfälle tycker att tjejen hon är kär i doftar ”som eld”.
Elden har ofta fått stå som symbol för kärlek. I elden finns även kreativitet och skaparkraft.
”Jag har icke det skarpaste huvudet – men elden; min eld är den största i Sverige,” skrev August Strindbergs i ett brev till sin blivande hustru Siri von Essen i slutet av 1800-talet.
Den passionerade brinner.
August Strindberg använde även elden som metafor för erotiska äventyr, bland annat i dramat "Leka med elden" från 1892.
I Suzanne Collins trilogi "Hungerspelen" står elden för uppror och styrka. Huvudpersonen Katniss Everdeen kläs i en dräkt som brinner när deltagarna i spelen ska visas upp inför publik första gången. Elden visar hennes styrka och förebådar också det uppror mot regimen som hon kommer att leda i de två andra böckerna "Fatta eld" och "Revolt".
Men allt börjar väl med den urgamla myten om Fågel Fenix? Enligt legenden brinner fågeln upp men stiger sedan ung och pånyttfödd ur askan. Symbolen för odödlighet och kraften i att komma igen.
Samtidigt finns något oerhört okontrollerat med elden. Skräckmästaren Stephen King använder ofta elden som ett oroande och hotfull inslag i sina böcker. Förutom "Eldfödd" – där huvudpersonen föds med förmågan att sätta eld på saker med viljekraft – finns elden med som ett skrämmande element i både "Varsel", "Staden som försvann" och "Köplust".
En sökning i Kungliga bibliotekets databas Libris visar att tusentals boktitlar innehåller ordet eld. Elden finns inom alla genrer – från självhjälpsböcker till diktsamlingar och vanliga romaner. Inom den nutida svenska skönlitteraturen finns till exempel Björn Ranelids "Ansikte av eld" och Vibeke Olssons "Sågspån och eld" .
En väldigt konkret bok om eld är storsäljaren "Ved" av Lars Mytting. En stillsam kärleksförklaring till eldning, stapling, huggning och hantering av ved.
Elden som trygghet för den som fryser, hungrar eller är rädd för mörkret.
I fantasyromaner är elden ofta en mystisk kraft som i "Sagan av is och eld" ("A Game of Thrones") av George R.R Martin och den svenska häxsuccén av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren där andra boken kort och gott heter "Eld".
Men i elden finns också den största ondskan och smärtan. Sagans eldsprutande drakar förgör och dödar allt i sin väg. Om inte en Jonatan Lejonhjärta eller Sank Göran rycker ut förstås.
Verklighetens häxprocesser.
Bokbålen under nazisterna.
Bombningars eldhav, vulkanutbrott som ödelägger.
Svartsjuka, hat och sadism.
Det är i svärtan som alla kriminalromaner kommer in i bilden. Frågan är om det inte är just spänningsromanerna som lagt beslag på ordet "eld" allra mest?
– Eld är liv, eld är död. Eld är ständig förändring. Eld är hat, eld är kärlek, eld är det eviga mysteriet som vi människor alltid fascineras av men aldrig kan förstå, säger författaren Jonas Moström som gav ut deckaren "Evig eld" 2011.
I hans bok vävs trådar från nutiden till Sundsvalls stadsbrand 1888. Dessutom härjar en pyroman – också ett vanligt upplägg i deckare. Ett annat färskt exempel på det är Ninni Schulmans "Pojken som slutade gråta".
Andreas Normans thriller "En rasande eld" från 2013 handlar om terroristbekämpning. Han berättar att hans boktitel är hämtad ur diktsviten Tarjumanav av den arabiska poeten och sufimästaren Ibn Arabi som levde 1165-1240 i Spanien.
– Dikten har en central och bitterljuv roll för berättelsen. Det är ett klassiskt poem om passion, om längtan hem och samtidigt om längtan efter att "förvandlas till en rasande eld" i mötet med Gud. Titeln bygger alltså på en kärleksdikt – som vissa i min berättelse tolkar som en stridsförklaring, säger han.
Även den allra största deckarsuccén i modern tid, Millennium-serien av Stieg Larsson, har ett eldtema med bland annat andra boken "Flickan som lekte med elden" där huvudpersonen Lisbeth Salander leker med elden både bokstavligt och symboliskt. Som barn tände hon eld på sin far med hjälp av ett mjölkpaket som hon fyllt med bensin och som vuxen drar hon sig inte för att utmana de allra största skurkarna.
Elden kan alltså anta en mängd skepnader och symbolisera ett helt spektra av känslor.
Till och med stilla ro när elden långsamt brinner ut och lämnar kvar den innerligaste värme som i Dan Anderssons dikt "Helgdagskväll i timmerkojan" från samlingen "Kolvaktarens visor" från 1915. Den avslutas:
Då sova vi alla på granris tungt
och drömma om bleka mör
och snarka och vända oss manligt och lugnt,
medan elden falnar och dör.
Research: Emma Kreü, Erika Wallman, Anne-Charlotte Östman, Elin Lucassi och Hanna Modigh Glansholm
Anmäl textfel