Redesign
Branschtidning har stylat om
Branschtidningen Svensk Bokhandel har fått nytt utseende. Från och med första numret 2015 har tidningen ett något större format, ny logga och nya typsnitt. Men själva innehållet är sig likt.
Tidingen Svensk Bokhandel har funnits med nuvarande ägarförhållanden sedan 1952 – men anorna sträcker sig ända till 1800-talets mitt. Tidningen skriver om sådant som rör bokbranschen. Det kan handla om trender på bokmarknaden, nya avtal, samarbeten, upp- och nedgångar för bokförsäljningen och så vidare.
Den senaste omgörningen av tidningens utseende gjordes för sex år sedan.
"Tanken är att den nya formen ska förmedla att vi är en affärstidning i kulturvärlden och vi vill visa för våra läsare att Svensk Bokhandel är nödvändig som verktyg för dig i branschen."
Så skrev tidningens chefredaktör Tove Leffler i en ledare där hon presenterade den nya formen.
Om tanken var just affärstidning har man verkligen hamnat rätt. Min första tanke när jag såg det nya omslaget var just "kundmagasin-utgivet-av-Volvo-eller-Nordea".
Men när man öppnar tidningen är innehållet – som tur är – sig ganska likt med nyheter från Sverige och världen och kortare och längre intervjuer samt ett större reportage.
Den nya formen har utan tvivel givit redigeraren mer utrymme för kreativitet som piggar upp läsningen med exempelvis småbilder och pilar. Det mesta är tydligare och trevligare, som sidan "Bokplock" och presentationen av topplistorna.
Det som jag personligen tycker fungerar sämst är de gigantiska rubrikerna på omslaget och till det längre reportaget. Det blir lite "stor, större, oläsligt" över det hela.
Det enda nya inslaget, vad gäller innehåll, är vinjetten "Läsardieten" där olika branschpersonligheter ska berätta om sin litteraturkonsumtion. Här ställs en rad roliga frågor, helt klart inspirerade från bloggosfären, som: "Bästa soundtracket till läsning?" och "Romangestalt jag skulle vilja vara".
Först ut att svara på frågorna om läsningen är Förläggarföreningens ordförande Eva Bonnier som bland annat avslöjar att den bok hon läst flest gånger är "Totte badar" (hon har fem barn och sex barnbarn).
Sammantaget är det nya utseendet ett lyft. Det kan dessutom bara bli bättre eftersom det brukar ta några nummer innan en ny form sätter sig. Det är som med nya skor; de måste gås in.
Anmäl textfel