Trend som vänder
Folk köper mer böcker i fysisk bokhandel
Bokförsäljningen i den fysiska bokhandeln ökade hösten 2013 samtidigt som den dominerande nätbokhandeln, Adlibris, minskade sin försäljning. Det skriver branschtidningen Svensk Bokhandel som intervjuat representanter från flera olika bokhandelskedjor.
Trenden vände hösten 2013. Efter att nätbokhandeln ökat och den fysiska bokhandeln minskat under flera år såg det annorlunda ut i höstas. Handlare från bland annat Akademibokhandeln, Ugglan och JB-Gruppen ger alla samma bild. Försäljningen av böcker i den fysiska bokhandeln ökade med flera procent jämfört med året innan.
Samtidigt minskade försäljningen i den dominerande nätbokhandeln Adlibris med sju procent. I en artikel i Svensk Bokhandel sägs anledningen vara att Adlibris byggde om och lanserade en ny version av sin webbhandel i augusti 2013.
Den fysiska bokhandelens representanter tror att deras ökade försäljning har med höstens starka bokutgivning att göra med nya titlar av författare som Jonas Jonasson och Fredrik Backman. Även fackböcker som "438 dagar" och "Expeditionen" har sålt bra under hösten, liksom böcker av årets Nobelpristagare, Alice Munro.
Enligt en undersökning handlar 10 procent av de svenska hushållen böcker i fysiska boklhandlar.
Anmäl textfel