Intervju 

LitteraturMagazinet möter Dag Öhrlund

"Ljudboken är fantastisk, den öppnar böckernas värld för så många"

På väg till Café Ritorno är jag lite nervös. Jag vet inte om det är Dag Öhrlund eller Ewert Truut jag kommer träffa och Ewert Truut tycker jag inte om.

Ewert Truut är känd från flera deckare som den buttre poliskommissarien som ständigt brottas med sina fördomar. Det är just dessa fördomar som jag har problem med. Han är homofob, främlingsfientlig och raljerar över både veganer och feminister. Varje gång n-ordet dyker upp i texten mår jag lite illa.

Dag Öhrlund är Ewert Truuts skapare. Tidigare har han tillsammans med Dan Buthler skrivit några riktigt obehagliga böcker om psykopaten Silfverbielke. Nu är han aktuell med den femte boken om den fördomsfulle Truut, ”Ingen lämnas kvar”.

Hur är det att skriva om en sådan vidrig människa, frågar jag när jag slagit mig ner vid hans bord. Jag hoppas att Dag Öhrlund skall svara att det är ironi. Men istället skrattar han och säger att Ewert Truut är hans alter ego. Nu skäms jag lite för att jag sade att han var vidrig. Jag blir också konfunderad. Menar han att han delar alla dessa fördomar? Det gör han, svarar han. Han envisas även med att inte säga chokladboll, trots att hans döttrar ständigt säger till honom. Men blir inte folk upprörda, undrar jag. Jo då, säger Dag. Men när han börjar bry sig om vad alla andra tycker och känner kommer han att sluta skriva böcker.

Men kan man verkligen skriva vad som helst? Nej, det kan man inte, berättar Dag. Det finns en oskriven lag bland svenska deckarförfattare att man inte ger sig på kungafamiljen till exempel. Hundar får man inte döda heller. Men det här med fördomar tycker han däremot att det är roligt att skriva om. Alla har ju fördomar, menar han, men ingen vågar erkänna det. Dag Öhrlund står för sina fördomar men liksom Ewert låter han sig gärna motbevisas. Jag respekterar det men när det kommer till n-ordet är vi inte överens.

Som tur är har Dag Öhrlund, i likhet med Ewert Truut, hjärtat på rätta stället. Till exempel är han oerhört generös och skänker mycket pengar till välgörenhet. Varje slutmanus, med anteckningar och ändringar och allt, auktionerar han ut till sina följare på Facebook och låter förtjänsten gå raka vägen in till en välgörenhetsorganisation. Nu senast till Vid din sida som hjälper hemlösa. Dag är också väldigt mån om sina läsare. Han svarar på alla brev, mail och meddelanden han får och flera av läsarna har blivit hans vänner.

De är många, Dag Öhrlunds läsare. Eller skall man säga lyssnare? För de flesta lyssnar på hans böcker. Flera gånger har han blivit nominerad till Stora ljudbokspriset och 2016 vann han. Hans böcker ligger ständigt i topp på Storytels listor. Ljudboken är fantastisk, menar Dag. Den öppnar böckernas värld för så många som den tidigare varit stängd för. Att göra litteraturen tillgänglig är något Dag Öhrlund brinner för. Han har även skrivit flera lättlästa böcker för vuxna.

Bland hans läsare hittar man många människor som inte är typiska bokläsare, som lastbilschaufförer och skogsarbetare. Nu kan de lyssna medan de jobbar. Han berättar om ett gift par som båda jobbar i skogen. De lyssnar på samma bok om dagarna och när de kommer hem från jobbet pratar de om den, som i en liten minibokcirkel.

Dag Öhrlund tar även ofta hjälp av sina läsare när han gör research. Är det någon som flugit just en sådan här helikopter, kan han fråga. Och det är det alltid. Alla tackas i slutet.
Han är mycket noga med sin research och allt måste stämma. Många av hans läsare är ju poliser och de blir sura om han skriver fel. Han har nära kontakt med flera poliser och en rad andra experter som granskar. Till exempel sker en kattförlossning i senaste boken och då var han tvungen att kolla en del saker med en veterinär. Dag vill verkligen betona att man inte skriver en bok helt själv. Dag hymlar inte heller med att han i början av varje bok tar hjälp av en dramaturg för att bygga en synopsis. Han är också noga med att hylla sin redaktör. Utan henne skulle det inte bli några böcker alls!

Jag gillar den här ödmjukheten inför skrivandet. Han försöker inte få det att låta som något mystiskt eller märkvärdigt utan som det hantverk det är. Över huvud taget uppfattar jag Dag Öhrlund som en ödmjuk person. Vore jag psykolog skulle jag gissa att det beror på det han gått igenom i livet. Han har blivit beskjuten, förlamad och rullstolsburen och varit nära döden flera gånger. Han har också varit med om något av det värsta som kan hända en förälder, när hans äldsta dotter blev brutalt våldtagen härom året.

Jag tycker fortfarande inte om Ewert Truut och jag är glad över att det här inte är en bokrecension för jag tycker faktiskt om Dag Öhrlund. Jag hoppas bara att han kan förmå sig att säga chokladboll.  


Profil: Karin Cellton

18 maj 2019
 

Anmäl textfel

 Intervjuer 
Viktoria Höglund: "Recensioner och blogginlägg är som ett slags publikt medarbetarsamtal"

LitteraturMagazinet möter Viktoria Höglund

Viktoria Höglund: "Recensioner och blogginlägg är som ett slags publikt medarbetarsamtal"

Thrillern "Den som haver barnen kär" handlar om föräldraskap och relationen mellan förälder och barn. Viktoria Höglunds skönlitterära debut från i höstas finns nu som pocket.

Läs mer ...

LitteraturMagazinet möter Jenny Fagerlund

Jenny Fagerlund: "När man slår ihop boken skall det vara med en härlig känsla och tillfredställelse"

Feelgood-författaren Jenny Fagerlund skriver hellre om vardag än om glassig lyx, och lyfter gärna frågor som många kan känna igen sig i.

Läs mer ...

LitteraturMagazinet möter Pascal Engman

Pascal Engman: "Det är viktigt att skriva om saker som är farliga för samhället"

LitteraturMagazinets Karin Cellton fick under bokmässans intensiva första dag möjlighet till en pratstund med Pascal Engman vars nya thriller handlar om så kallade "incels", män som hatar och på olika sätt avhumaniserar kvinnor.

Läs mer ...

Litteraturmagazinet möter Michelle Sacks

Michelle Sacks: "Jag älskar Sverige"

LitteraturMagazinets Karin Cellton möter Michelle Sacks i en intervju om Sverige och Sydafrika, opålitliga berättare, moderskap och gemensamma läsupplevelser.

Läs mer ...

LitteraturMagazinet möter Camilla Sten

"Det är något fascinerande med övergivna platser"

LitteraturMagazinet möter författaren till skräckromanen "Staden". Camilla Sten avslöjar vad som ledde till boken som redan sålts till femton länder.

Läs mer ...

Författarfokus

Inger Edelfeldt om nya boken: "Novellformen ligger bra till för mig"

Mångsysslaren Inger Edelfeldt intervjuas av LitteraturMagazinets Karin Cellton, som inte bara läst hennes senaste novellantologi utan allt som Edelfeldt skrivit, och dessutom ljugit för biblioteket om att hon tappat bort en bok hon ville behålla.

Läs mer ...

Förintelsens minnesdag

Illustratören Peter Bergting: “Jag har alltid tagit ställning och varit tydlig med mina åsikter”

Lagom till Förintelsens minnesdag kommer serieromanen "Vi kommer snart hem igen" av författaren Jessica Bab Bonde och illustratören Peter Bergting, som intervjuats av Mattias Lönnebo.

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2