LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Skall, Agnes Gerner

Dikter som bultar av det djuriska

Det här är en tillbakadragen, eftertänksam lyrik som samtidigt är både stark och spotsk"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Skall
Författar-
presentation:
Agnes Gerner
Danskt band
Beställningsvara, 190 kr

Åsa Gerners debutbok heter "Skall". Ett kort, hårt, djuriskt namn. Framsidan pryds av ett träsnitt från 1600-talet. Ett vessleliknande djur som saknar ett öra blickar mot mig.

Träsnitten går sedan igen genom hela boken. Tillsammans med återkommande citat ur en biologibok från 1700-talet förstärker denna inramning det tema som bultar sig fram alla starkast ur dikterna: kroppen och det djuriska i människan.

Knubbiga händer som inte
växte i takt med resten av dig, förblev
varma knyten vettskrämd människa

Det här är en tillbakadragen, eftertänksam lyrik som samtidigt är både stark och spotsk. Den briljerar inte med stora explosioner och specialeffekter, men äger säkerhet och en sammanpressad språklig ilska. Den skriver stillsamt fram sina skarpa skall av betydelse. Alldeles särskilt märks det när dikterna berör döden:

Den rosa kappan
borde ha svepts omkring dig, höljt dig
i ett moln av fuchsia
Vi borde ha haft överseende
med att den skar sig mot rosorna, att den var
alltför varm i den trånga kistan

Gerner litar på att hennes röst ska tränga sig fram utan att hon behöver ta till några särskilda verktyg, förutom sin språkkänsla och sin djuriska bildvärld. Det valet är helt rätt, även om det också bidrar till att det dikterna lämnar hos läsaren är lika stillsamt. Inga stora känslor, men en långsamt framväxande respekt för skrivandet, innehållet och rösten.

Och det är första gången
min svett faller mot en annans hud
Kolikt slickar jag
en jättelik, skakande saltsten

Kroppen är ett av de största temata vi har sett i svensk lyrik i flera decennier. Djuriskhet är också ett vanligt förekommande ämne. Därmed har Gerners val av kretspunkt något föga uppseendeväckande över sig – men det behövs inte heller för en så stillsamt stark poesi.

Med "Skall" visar Gerner sin förmåga att skriva, dikta och ge skall. Jag är övertygad om att hennes följande verk kan låta hennes röst växa till ännu oanade höjder, helt utan lättköpta specialeffekter.

Profil: Sebastian Lönnlöv

Mottagen: 30 augusti 2014

 

Anmäl textfel

Utgivning

Skall

av Agnes Gerner
Agnes Gerners dikter fångar en förlust som svänger svansen över s...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Poesi nära ögonblicket

Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård av Paul Celan

Sjungande vokaler och ett requiem

Recension: Ur världen av Eva Runefelt

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

En skärningspunkt mellan oändligheter

Recension: Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi

Dikter som ryms på handens fingrar

Recension: Ensamtal av Ann Jäderlund

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4