LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt, CAROLINE LJUUS

Nya poeter vidgar världen

vad kan poesi vara? När den är som bäst är det som upplevelsen av en solstråle som just nu letar sig in genom ett otvättat fönster. Upprörande, omskakande, vackert, fult, berörande. Själsvidgande"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt
Författar-
presentation:
CAROLINE LJUUS
Danskt band
Finns i lager, 190 kr

Vad kan poesi vara? Det är frågan som ställs i förordet till antologin ”Ingen rök utan mareld”, som är den fjärde i en serie med nyskriven poesi av hittills outgivna författare. Serien ges ut av Brombergs förlag. En tidig vårvinterdag, insvept i en filt på en stol mot en solig faluröd husvägg öppnar jag, fylld av nyfikenhet och spänd förväntan, boken.

Först ut är Lina Gidlöf med en berättande dikt, ”Havande”. Självutlämnande som i en av tusentals bloggar om att vänta barn, men med större litterära ambitioner, väjer den inte för den tidvis smärtsamma, äckelskapande fysiska förändringen, men stannar inte där, utan lyckas verkligen förmedla det alldeles fantastiskt arbsurda och obegripliga i tillblivelsen av ett nytt, växande liv, ett liv som på samma gång är en del av ens egen kropp.

Caroline Seung-Hwa Ljuus dikter är skrivna med versaler, kanske för att de äntligen vill få ut ett raseri som kommer av smärtan att vara både och/varken eller. Det är en röst som beskriver det speciella identitetsskapande, kanske självupplevda (författaren presenteras som svensk adopterad från Korea) som följer av att vara adopterad. Här finns allt från barnet som känner adoptivföräldrarnas rädsla att förlora henne, förutfattade meningar om asiater till avsaknaden av någon att identifiera sig med. Att läsa ”Som skal som sticker ut, som skal som smälter in” känns som att ta del av ett personligt förtroende.

Flera av författarna skriver engagerande om aktuella moraliska dilemman. Hanna Asps ”Den här dikten är till dig” är en indignerad, anklagande röst. Jag ser framför mig en ung tjänsteman på migrationsverket, som från början vill hjälpa men tvingas in i ett system där det gäller att stålsätta sig mot medkänslan och där varje beslut om uppehållstillstånd är ett tecken på svaghet och ett hinder i karriären. En anklagelse kan knappast bli mer angelägen i det nu som är vårt.

Också Yolanda Aurora Bohm Ramirez ”Kretskort” är fylld av protest. Riktigt vad protesten riktar sig mot är lite oklart, men Bohm Ramirez framstår som den mest explosiva pennan i antologin. Det nästan stänker saliv kring orden; jag hör hur hon spottar dem ur sig. Detta är estradpoesi! Jag föreställer mig att det ena ordet liksom föder det andra genom att författaren smakar på ljuden så att det blir någon sorts spontanrim och spontanallitterationer. Det tycks ske på känn och det är stundtals riktigt snyggt!

En annan författare ställer sig frågan ”vad är det att vårda en människa?" I Emma Roléns ”Vårdreformationer” växlar pronomen mellan jag och du i ögonblicksbilder som är lätt igenkännliga för var och en som någon gång har satt sin fot i omsorgssvängen. Växlandet mellan jag och du gör att det till sist blir svårt att veta vem som berättar: är det den vårdande eller vårdade? Kanske är det just det som är avsikten. Den sista versens ”…jag tror på att låna ut våra kroppar till varandra” stannar kvar som en mycket talande beskrivning av vad det är – eller borde vara - att vårda en människa.

Det mest oväntade perspektivet står kanske Joel Berglund för i en dikt som skildrar mötet mellan frikyrkosmåland och storstaden. Han låter läsaren förstå att det finns mycket som är outtalat, någon sorts skam som är svår att greppa, men det handlar också om att känslan av exkludering. Extra fint är det med de bibliska allusionerna på fisk, måltider och vatten. I sammanhanget givna men med ett inneboende djup.

Kristoffer Ehrnström Lundqvist Beys ”Orkanöga” vrider och vänder på ensamheten med ett bildspråk som känns nytt och samtidigt ekar av tidig expressionism. Molnkanten liknas i den inledande strofen vid en ”dagsgammal fläta” och diktjaget skickar ett sms till natten. Att blanda lätt igenkännliga vardagsdetaljer med universums vida oändlighet ger dikten ett alldeles speciellt uttryck.

Samlingen avslutas med Lisa Zetterdahls alldeles fantastiska skildring av sorgen efter en mamma. Dikten bär titeln ”Hästar” och är precis som Gidlöfs dikt om livets början en konkret, berättande dikt med vardagliga detaljer kring livets slut. Och jag tror att det är just vardagligheten som gör att dikten drabbar. Ja, lika undrande som vi står inför livets början, lika naket frågande står vi människor inför det otänkbara slutet.

När jag kommer till antologins sista sida har jag hunnit flytta in i läsfåtöljen. Vad kan poesi vara? När den är som bäst är det som upplevelsen av en solstråle som just nu letar sig in genom ett otvättat fönster. Upprörande, omskakande, vackert, fult, berörande. Själsvidgande.

Profil: Gunilla Ståhlberg

Mottagen: 15 februari 2017

 

Anmäl textfel

Utgivning

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Poesi nära ögonblicket

Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård av Paul Celan

Sjungande vokaler och ett requiem

Recension: Ur världen av Eva Runefelt

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

En skärningspunkt mellan oändligheter

Recension: Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi

Dikter som ryms på handens fingrar

Recension: Ensamtal av Ann Jäderlund

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4