LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Ur världen, Eva Runefelt

Sjungande vokaler och ett requiem

Men någon egentlig naturlyrik i form av stilla meditationer ryms inte mellan pärmarna, även om älgdimman kan tätna och sädesärlan dyker upp i mer än en dikt"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Ur världen
Författar-
presentation:
Eva Runefelt

Eva Runefelts nya dikter vill gärna ta form i munnen. Hon slösar rikligt med sjungande vokaler och låter ljudlikheterna spela i stroferna.

Lägg därtill ett slags ålderdomlig diktion, där orden då och då faller in i stroferna i en ordning som andas bygdemål, men som inte är det. Då går det inte att motstå viljan att läsa dem högt, så att de vibrerar i bröstet:

"Jag drömmer oväntat om kupoler,
bins bon som stiger uppåt,
vad letar de efter, korus koraler kristaller"

Bokens titel kan vittna om en rörelse ur världen likaväl som den kan vittna om ett nära betraktande av detaljer: handplockade och detaljstuderade. Det är trots allt den här världen, den enda världen, som träder fram i Eva Runefelts dikter. Den är både igenkännlig och främmandegjord. I skogen finns ”surskvättar och bottensnörvlare” samt ”en stinn rödbrun skogsluva mot söder lutad”. Men någon egentlig naturlyrik i form av stilla meditationer ryms inte mellan pärmarna, även om älgdimman kan tätna och sädesärlan dyker upp i mer än en dikt.

Istället är det rörelseriktningen ut ur världen som blir det bestående intrycket efter läsningen av Eva Runefelts nya dikter. Döden gör sig påmind genom en Giottoängel eller en ikon från Istanbul. Här finns en påtaglig sorg i stroferna, ibland manifesterad som en gravsten eller som en spökbild av barnet som simmar i eter. Men framför allt:

”Requiem, mamma,
hur skriver man ett requiem”

 

Ja, kanske just så! Det är nu sju år sedan Eva Runefelt publicerade sin förra diktsamling och den föreliggande samlingen är hennes fjärde på den här sidan millennieskiftet. Debuten begicks redan 1975. Att läsa hennes nya dikter är ytterligare en bekräftelse på hennes centrala plats i den samtida poesin.

Profil: Ulf Malmqvist

Mottagen: 12 juni 2020

 

Anmäl textfel

Utgivning

Minnesburen

av Eva Runefelt
Minnesburen är en lyrisk självbiografi. Det är en uppväxtskildrin...

I djuret

av Eva Runefelt
När Eva Runefelt utkommer med en ny diktsamling är det en litterä...

I ett förskingrat nu

av Eva Runefelt
Det förflutna är aldrig härifrån Tidigt var jag vad som helst Fl...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Poesi nära ögonblicket

Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård av Paul Celan

Sjungande vokaler och ett requiem

Recension: Ur världen av Eva Runefelt

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

En skärningspunkt mellan oändligheter

Recension: Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi

Dikter som ryms på handens fingrar

Recension: Ensamtal av Ann Jäderlund

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4