LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det, Marie Lundquist

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Dikten uppkommer inte i ett vakuum utan förhåller sig till hela kulturarvet"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det
Författar-
presentation:
Marie Lundquist
Inbunden
Beställningsvara, 208 kr

För många år sen hade jag en vän som ständigt frågade varför man blir författare. Det återkommande svaret var att författare har ett ovanligt stort behov av att synas, att framhäva sig själva och underförstått var det något negativt. Jag kommer att tänka på det när jag läser Marie Lundqvists ”Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det”.

Ja, varför skriver man, i det här fallet, dikt? Lundqvists bok är ett slags metalyrik och innehåller åttioåtta korta tankar om poesi som alla börjar med ordet ”dikten” och påstår något om vad dikt är. Själva titeln är ett av de vackraste påståendena och uttrycker också det som jag och min vän en gång i tiden inte fick fatt på: diktandet är ett djupt och tvingande behov hos människan.

Nu är det emellertid inte bara som svar på min väns fråga för länge sedan som Lundqvists bok är intressant. När jag fortsätter att läsa ser jag att här finns det dikter om dikten som rör filosofiska spörsmål om verkligheten. Hur är det egentligen: kan vi överhuvudtaget uppfatta något som vi inte kan sätta ord på? Kan vi tänka utanför språket? Ni vet det där med att människor som lever i en del av världen där man är beroende av olika former av snö, också har många olika ord för snö.

Med dikten, skriver Lundqvist är det så, att den redan finns: ”Det är bara att bända loss ikonen ur orden”. Jag tror hon menar att vi lever i en kultur som i en vidare mening är det språk vars ramar vi kan tolka verkligheten genom. Därför måste vi förstå vår kulturs Första Mosebok, Ariadnetråd och allt annat den rymmer. Dikten uppkommer inte i ett vakuum utan förhåller sig till hela kulturarvet. Dikten är vidare den alldeles livsnödvändiga sysselsättningen att sätta ord på vår verklighet för att förstå den, samtidigt som språket och dikten faktiskt kan vara en begränsning: ”Dikten vet sitt öde: förråda språket, spika fast verkligheten”.

En annan sak som slår mig är att Lundquist ofta använder fysiska metaforer, inte sällan kopplade till kvinnokroppen och moderskapet samt att bilderna snarare är smärtsamma än vackra. ”Dikten är en murken brygga byggd av äggstockar”, den ”gräver ner moderkakan” och är ”en ny navelsträng”. Dikten är också ”ett yxhugg mot synbarken", den ”drar ut fingrarnas senor” och ”hamrar ut tungan”. Allt detta påminner mig om den bulgariskfödda lingvisten, litteraturteoretikern och feministen Julia Kristevas fascinerande teori om det poetiska språkets ursprung. Kristeva menar att det i all dikt finns en klangbotten av livets första separation (mellan modern och det lilla barnet), som hon menar är den djupaste förklaringen till ångest, otrygghet, avsky och hat. Dikten är ett eko av separationen och ett sätt att fylla ett slags grundläggande existentiellt behov – en avgrund – i människan. Då blir det inte alltid särskilt vackert. Också i Lundquists texter tycks kopplingarna mellan dikten och mörkret vara självklara och det poetiska språket bryter mot alla regler: ”Dikten begär sitt utträde ur syntaxen”, skriver Lundquist.

Men det vore inte rättvist att inte beröra allt det ljusa och positiva som också finns i den åttioåtta nummer långa metadikten. Det är en väldigt vacker formulering om dikten att den ”hämtar ner månens skära”. Jag håller också av hela mitt hjärta med om diktens tröstande funktion beskrivna med orden: ”Dikten bär tillbaka gråten till den plats där den uppstod”.

Till sist är jag så tacksam över dikt 87 som jag gärna skulle tapetsera väggen i mitt arbetsrum med: ”Dikten skrivs på horisontlinjen”. Det är också svaret jag skulle vilja skicka tillbaka till mig själv och min vän, då för länge sedan.

Profil: Gunilla Ståhlberg

Mottagen: 14 augusti 2017

 

Anmäl textfel

Utgivning

Stolen moments New York City

av Marie Lundquist
Färgfotografier från Manhattan, New York
Inbunden, Finns i lager, 334 kr

Så länge jag kan minnas har jag varit ensam

av Marie Lundquist
En kvinna i en lägenhet i ett höghus i Stockholm. Hon har nära t...
Inbunden, Finns i lager, 235 kr

Drömmen om verkligheten – fotografiska reflektioner

av Marie Lundquist
Läsare av Fotografisk tidskrift och Svenska dagbladet har återkom...
Inbunden, Finns i lager, 235 kr

EKO ur En enkel berättelse : dikter, musik

av Marie Lundquist
Dikterna är hämtade ur Marie Lundquists bok "En enkel berättelse"...
CD-skiva, Finns i lager, 154 kr

Monolog för en ensam kvinna

av Marie Lundquist
Hon har bara gått halvvägs in i döden. Kanske blir det så för dem...

Le Secret des Muses

av Marie Lundquist
CD, Finns i lager, 280 kr

Monolog för en ensam kvinna : berättelse

av Marie Lundquist
Hon har bara gått halvvägs in i döden. Kanske blir det så för dem...

En enkel berättelse

av Marie Lundquist
”Kärlekens utsagor kväver mig, alla vilda löften som packas och t...

En fabel skriven på stenar

av Marie Lundquist
Jag såg de dödaflockas kring omsorgen om en liten eld och leåt d...

De dödas bok

av Marie Lundquist
De döda är alltid flerän de levandeoch om livetinte längre känns ...
Inbunden, Finns i lager, 199 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Poesi nära ögonblicket

Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård av Paul Celan

Sjungande vokaler och ett requiem

Recension: Ur världen av Eva Runefelt

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

En skärningspunkt mellan oändligheter

Recension: Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi

Dikter som ryms på handens fingrar

Recension: Ensamtal av Ann Jäderlund

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4