LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Jag föder rådjuret, Jila Mossaed

Befriande enkel poesi

Här ryms såväl de stora världshändelserna som den inte alltid trygga vardagen"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Jag föder rådjuret
Författar-
presentation:
Jila Mossaed

I Jila Mossaeds nya diktsamling "Jag föder rådjuret" är språket enkelt men uttrycksfullt, och metaforerna djärva.

Jila Mossaed har under trettio år i Sverige skrivit fem diktsamlingar, alla fyllda av både språklig skönhet och innehållslig tyngd. Nu kommer den sjätte, "Jag föder rådjuret". Här ryms såväl de stora världshändelserna som den inte alltid trygga vardagen.

Språket är enkelt, men mycket uttrycksfullt. Det som berörs är viktiga trådar i världens och den enskilda människans väv.

Trots den skenbara enkelheten är detta inte alls någon icke-originell poesi. Tvärtom! Tegnérs gamla devis "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" kan för poesin betyda att det är enklare att gömma sig bakom krångligheter än att ställa språket naket.

Djärva metaforer saknas definitivt inte:

Jag stod i en kö

var osynlig för mig själv

såg inte början och slutet

Alla visste

under jordens skrynkliga kjol

väntar blinda råttor

Dikter i den här samlingen har genomgående samma, återigen återkommande titel: "Berätta". En uppmaning om att inte tiga. Att dikta, prata, sjunga och skratta. Gå i dialog och kommunicera och försöka förstå. Hur svårt det än kan kännas att nå fram till någon annan. Men också: att inse vidderna av det ofta oförståeliga i människans gärningar.

I dödens oändliga trädgård

samlar jag på

ljusa små stenar

till nästa gång

du tror

att när du stenar mig

hamnar du i paradiset

Ett genomgående tema är det rådjur som föds redan i titeln. Vad innebär det att som poet föda ett rådjur? Att som människa föda något annat än en människa? Att ge liv åt någonting nytt? Det är en fråga som ekar här och som inte får, eller bör ges, några självklara svar – men som tål att mediteras över både innan, under och efter läsningen av Mossaeds klingande och viktiga poesi.

Profil: Sebastian Lönnlöv

Mottagen: 2 juli 2015

 

Anmäl textfel

Utgivning

Varje natt kysser jag nattens fötter

av Jila Mossaed
I sin nya bok Varje natt kysser jag markens fötter, hennes första...

Under floden ligger en kudde

av Jila Mossaed
Bortsett från de yttre livsomständigheterna och alla smärtsamma e...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Poesi nära ögonblicket

Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård av Paul Celan

Sjungande vokaler och ett requiem

Recension: Ur världen av Eva Runefelt

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

En skärningspunkt mellan oändligheter

Recension: Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi

Dikter som ryms på handens fingrar

Recension: Ensamtal av Ann Jäderlund

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4