LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Jag äter mig själv som ljung. Flicksinne, Olga Ravn

Osannolikt bra diktdebut

En stark röst häver sig fram ur sidorna och tar tag i läsaren"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Jag äter mig själv som ljung. Flicksinne
Författar-
presentation:
Olga Ravn
Board book
Finns i lager, 244 kr

Inte en enda dikt känns särskilt svag i den danska poeten Olga Ravns debut. Det här är en tät och laddad diktsamling med en stabil stomme.

Den danska poeten Olga Ravn måste vara en av få poeter som får sin debutdiktsamling översatt. Vanligtvis krävs att ett författarskap byggs upp innan omvärlden börjar intressera sig. I Ravns fall förstår jag verkligen varför det inte behövdes. Diktsamlingen kom på svenska hösten 2013 och vi snackar här om en debut som kan jämföras med få andra.

Utan att egentligen ta till några originella ämnesval eller speciella stilitiska metoder lyckas Ravn skapa stark poesi där språket verkligen används och dess gränser tänjs. Ravns poesi kretsar kring kvinnlighet, kring uppväxt och pubertet, sexualitet och kroppslighet. Ett annat stort tema är obduktioner, den medicinska vetenskapens intresse för kroppens anatomi och den poesi som lever i läkarspråkets latinska fraser.

Frågor om könsidentitet är särskilt ekande:

Glashjärtana, kampfeminister är vi hela tiden, sorgliga de som har fått oss in i det sorgliga, sorgliga mamma och pappa som har fått begära flickor av oss, det satte också sina spår i ingenting, och så måste vi också bekämpa ingentings bettsår.

Den inledande långdikten avslutas på samma queera vis:

för att texten inte är en avslutad ordning, för att en väluppfostrad logiks säregna lag, för att kvinnan inte är en sjö, för att kvinnan inte är kvinnan eller ickekvinnan och för att mannen inte är, för att överskridandet av könet i texten inte är nog, för att vinna tillbaka kroppen i texten inte är nog, för att kroppen finns.

Jag tänker att Ravn tar sina kvinnliga modernistiska förebilder, Gertrud Stein och andra, men tillämpar deras språklekar på en nutida, ännu mera normbrytande sorts feminism och kritik av könsroller. Självklart finns det mera nutida förebilder också – Ravn går i fotspår som trampats både breda och djupa de senaste decennierna, men gör ändå något nytt av den resan.

Det Ravn verkligen gör är också att hela tiden vara lagom undertydlig, lagom övertydlig. Skriva exakt det som behövs och inte mer, samtidigt som en stark röst häver sig fram ur sidorna och tar tag i läsaren.

Jan Henrik Swahns översättning verkar ha tittat precis rätt ton. Texten flödar, det är bara att försöka följa med. Ändå lämnar jag boken med en känsla av att jag bara måste lära mig danska ordentligt och sedan ta del av Ravns bok på danska.

Jag skulle kunna betala stora summor pengar för att få den här diktsamlingen inläst som dansk ljudbok av Ravn själv. Jag skulle gärna vara publik en enstaka uppläsning, men ännu hellre ha en inspelning att plocka fram, gång på gång.

Det här är en tät och laddad diktsamling med en stabil stomme. Det gör att inte en enda dikt känns särskilt svag. De murar in varandra i boken som helhet, i ett aningen spretigt bygge som ändå hålls samman väl.

Genom ett rabblande som aldrig tappar taget om rytmen och ramsorna ger Olga Ravns oss en mässa, en lång liturgi om kroppen, kvinnan och livet självt.

Profil: Sebastian Lönnlöv

Mottagen: 14 juni 2014

 

Anmäl textfel

Utgivning

Den vita rosen

av Olga Ravn
Häftad, Finns i lager, 242 kr

Jag äter mig själv som ljung. Flicksinne

av Olga Ravn
Olga Ravn skriver i sin debutbok ”Jag äter mig själv som ljung. F...
Board book, Finns i lager, 244 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Poesi nära ögonblicket

Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård av Paul Celan

Sjungande vokaler och ett requiem

Recension: Ur världen av Eva Runefelt

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

En skärningspunkt mellan oändligheter

Recension: Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi

Dikter som ryms på handens fingrar

Recension: Ensamtal av Ann Jäderlund

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4