LitteraturMagazinets recension av Yahya Hassan, Yahya Hassan
Yahya Hassan bekrigar oss med ord
En samhällsskildring är skriven som inte vill representera något annat än poetens eget liv. Yahya Hassans diktsamling ”YAHYA HASSAN” är en komplex vandring i det världsliga helvetets olika kretsar.
En diktare har döpt sitt konstverk till sig själv. Det är en rå klasskildring som frustar av vrede. Det är uppspända ögonlock som tvingar att ta in vilken rutten värld som faktiskt tillåts pågå.
Den unge statslöse palestiniern med danskt pass har gröpt ur sin själ, och textat den med versaler, för att visa hur en existens längst ner i samhällets bottenskikt kan se ut. I Danmark har debuten sålts i över 100 000 exemplar, en enig kritikerkår har hyllat Yahya Hassan och diktsamlingen har fått stor internationell uppmärksamhet. Han berättar bara om det han själv sett och gjort och beskriver sitt liv och uppväxt i en hårt segregerad förort till Århus, och gör inte anspråk på att representera någon annan än sig själv. Och det är just denna autenticitet som gör att ”YAHYA HASSAN" drabbar så hårt.
Yahya Hassan skriker ut sin värld för han vill att vi hör på ordentligt. Den består av kriminalitet, våld, kvinnoförtryck och idel överlevnadsstrategier. Och den visar tydligt att något är ruttet i landet Danmark. Beskrivningen av det patriarkala förtrycket och religiösa hyckleriet har resulterat i att Yahya Hassan fått dödshot och har ett ständigt följe av livvakter. I dikten ”Träribbor” ges en fruktansvärd ögonblicksbild av hur fadern terroriserar hela familjen.
HAN SA INTE HABIBI
HAN SA HÄNDERNA ELLER FÖTTERNA
OCH BRÖT AV EN TRÄRIBBA FRÅN SÄNGEN
SOM SAKNADE EN LINJE FRÅN HÖGER TILL VÄNSTER
MADRASSEN SJÖNK NER
MINA SYSKONS SKRIK FRÅN RUMMET INTILL
ÖVERRÖSTADE MITT
DÖRREN TILL KÖKET DÄR MAMMA LAGADE MAT
STÄNGDES
OM HON LA SIG SA HAN
ÄR DET MANNEN ELLER KVINNAN SOM BESTÄMMER
NÄR HAN VAR KLAR KUNDE JAG NÄSTAN INTE GÅ
ELLER STÅ MOT DEN DÄR VÄGGEN
MED ARMARNA STRÄCKTA OCH EN FOT LYFT FRÅN GOLVET
PRECIS SOM HAN VILLE
HAN RÖKTE EN CIGARETT OCH SAMLADE NYA KRAFTER
OCH INNAN DET BLEV MIN BRORS TUR
TOG JAG AV MINA STRUMPOR
BAD HONOM TRÄ DEM ÖVER SINA OCH SÄGA FÖTTERNA
Hans guidning i den muslimske faderns brutalitet och våldsgrepp om hela familjen har fått honom anklagad för att hälla vatten på rasisters kvarnar, men vad skulle alternativet vara? Inte att tiga. Att inte skriva sitt liv som Yahya Hassan gjort, skulle inte vara möjligt för en poet som har som enda syfte att ge sin berättelse till oss andra. Det är en gåva vi ska vara glada för.
Att läsa Yahya Hassan är att förlora alla illusioner om att välfärdssystemet fungerar i praktiken, det är att se hur ungdomsvårdsanstalterna demolerar istället för reparerar, och att tvingas inse att onda destruktiva cirklar inte bryts så enkelt. Heder och hyckleri i samexistens.
Den här diktsamlingen etsar fast de bilder den skapar hårt, hårt på näthinnan. Yahya Hassan kanske inte menade att dikta politiskt, men det är omöjligt att inte läsa detta privata liv på ett politiskt sätt. Det finns gott om exempel på arbetarlitteratur som genom tiderna har spelat politisk roll. Låt oss hoppas att den här diktsamlingen också gör det. I Danmark, i Sverige, och överallt där den blir läst.
JAG JAG HAR BYTT UT JOGGINGBYXOR
MOT CIVILISERAD OCH LAGOM TIGHT JEANS
JAG JAG BEKRIGAR ER MED ORD
OCH NI NI SKA SVARA MED ELD
Mottagen: 16 mars 2014
Anmäl textfel