LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Meridian. Samlad prosa, Ellerströms förlag

Prosa från en stilbildande poet

Dessa korta texter utgör ett perfekt komplement till hans författarskap, ett författarskap som är så öppet, så gränsöverskridande, att det ter sig dunkelt, tangerande något mystiskt bortom"

I sina prosatexter funderar poeten Paul Celan kring den estetiska dimensionen av poesin – och om hur det är att som jude och son till föräldrar som dog i nazisternas koncentrationsläger skriva dikter på tyska.

2010-talet har så här långt varit ett bra decennium i Sverige för den som tycker om Paul Celan – en av de mest intressanta och stilbildande poeterna sprungna ur efterkrigstidens Europa.

2011 kom ”Den stora tidlösan” – ett gediget urval från åtta av Celans totalt tolv diktsamlingar (varav tre publicerats efter hans död) – tätt följd av två brevväxlingar mellan honom och poeterna Nelly Sachs (2011) och Ingeborg Bachmann (2012).

Tidigare översättningar var alla en aning bökiga att få tag på innan dess – förutom möjligtvis på vissa välsorterade bibliotek. Jag minns fortfarande hur glad jag blev när jag som arton-nittonårig litteraturstudent (någonstans runt 2008-09) på ett antikvariat i Linköping fann ett exemplar av Lyrikvännen från 1982 som innehöll åtminstone nästan femton sidor dikter av Paul Celan, vid sidan av brev, utdrag ur tal, samt några längre texter om denne så hemlighetsfulle poet. Äntligen ett exemplar man i lugn och ro kunde läsa och tumma på utan att någonsin behöva oroa sig för slitage eller att lånetiden skulle gå ut!

Men det var då.

Nu är det tid för ytterligare en bok av Celan i översättning av Lars-Inge Nilsson, men i ett lite mer blygsamt format. Den heter ”Meridian” och innefattar Celans samlade prosa.

Prosatexterna spänner mellan 1948 och 1969 (året innan han tog livet av sig genom att dränka sig i Seine) och innefattar såväl tal och brev som svar på lite olika frågor som ställts honom från diverse tidningar. Dessutom innehåller den ett par poetiska essäer och några vackra aforism-liknande sentenser och prosapoem:

Så stor var hans kärlek till henne att den hade kunnat trycka upp locket på hans likkista – om inte blomman som hon lagt på den hade varit så tung.

Liksom i raden ovan, om blommans oerhörda (symboliska?) tyngd, karaktäriseras många av de kortare sentenserna av att olika egenskaper, subjekt-objekt, aktiv-passiv, bytt plats – precis som i strofen ”Herren bröt brödet, brödet bröt Herren” ur diktsamlingen ”Fadensonnen”. De är, förutom att vara fantastiskt vackra, en stimulerande och omvälvande läsning.

Men ett flertal av talen och texterna handlar så klart också om dikten.

En intressant text från 1958 handlar till exempel om att skriva poesi på tyska. Att här inte tänka på Theodor W. Adornos fras: ”Att skriva poesi efter Auschwitz är barbari” tycks oundvikligt. Paul Celan var född och uppvuxen i staden Czernowitz, i Bukovina, som på den tiden räknades till Rumänien. Eftersom han var av judisk börd och båda hans föräldrar mördades av nazisterna, har det hänt att han kritiserats för att skriva all sin poesi på tyska (med undantag för de mer surrealistiska ”De rumänska dikterna”). Men tyskan var trots allt hans modersmål. Enligt skådespelerskan Ruth Lackner – och som han besjungit i ett flertal av sina dikter – ska han som svar på kritiken ha sagt: ”Bara på modersmålet kan man vittna om sin sanning, på ett främmande språk ljuger skalden.”

Andra texter i ”Meridian” behandlar dock dikten ur en mer estetisk synvinkel, texter som både är tankeväckande och rent utav vackra som dikter i sig. De handlar om dikten som ”det ödesbestämt unika i språket”, som ”det absurdas majestät, vittnande för det mänskligas närvaro”; om en medvetenhet om ”de av språket uppdragna gränserna, de av språket öppnade möjligheterna”.

Dessa korta texter utgör ett perfekt komplement till hans författarskap, ett författarskap som är så öppet, så gränsöverskridande, att det ter sig dunkelt, tangerande något mystiskt bortom – som han skriver i diktsamlingen ”Atemwende”:

allt är mindre, än
det är,
allt är mer.

Profil: Carl Magnus Juliusson

Mottagen: 22 oktober 2014

 

Anmäl textfel

Utgivning

Lyrikvännen 5/14

av Ellerströms förlag
Mjukband, Finns i lager, 64 kr

Lyrikvännen 3/2014 Tema: Tystnad

av Ellerströms förlag
Tystnad är träda. Tystnad är stora, otillgängliga vidder. Tystnad...

Lyrikvännen 6/2013 Tema sång/visa/poesi

av Ellerströms förlag
Ur Erik Magntorns och Anna Sigvardssons ledare: "Jag tyckte det v...
Häftad, Finns i lager, 64 kr

Lyrikvännen 4/13

av Ellerströms förlag
Två fågelupplevelser bär jag med mig från denna vår, två upp­leve...
häftad, Finns i lager, 64 kr

Meridian : samlad prosa

av Ellerströms förlag
Paul Celan, den europeiska efterkrigstidens mest inflytelserika p...

Lyrikvännen 6/12 Nonsens

av Ellerströms förlag
I detta nummer bjuder vi in en särling i poesifamiljen, nonsensdi...

Lyrikvännen 3/12 Tema Stad

av Ellerströms förlag
Staden är ett rum du läser med kroppen. Byggnadernas höjd bestämm...
Häftad, Finns i lager, 64 kr

Böcker och vandringar

av Ellerströms förlag
Dubbelvolymen från 1923 i faksimil: resebrev, litteraturkritik oc...

Metron / Attiskt i fågelperspektiv

av Ellerströms förlag
Originalvolymerna från 1918 respektive 1919 återges här i faksimi...

Lyrikvännen 5/11 Tema På tyska

av Ellerströms förlag
Hur många är vi inte som först mött den tyska lyriken genom ”Wand...
Häftad, Finns i lager, 64 kr

Lyrikvännen 6/2010

av Ellerströms förlag
Häftad, Finns i lager, 64 kr

Lyrikvännen 4-5/10, Poesi för små barn och stora

av Ellerströms förlag
Det är för det mesta en fröjdefull känsla att lägga sista handen ...

Lyrikvännen 3/2010, Tema Resor

av Ellerströms förlag
Ett tidskriftsnummer med temat resor leder kanske spontant tanken...

Estniska ballader

av Ellerströms förlag
De estniska balladerna skildrar ett bondesamhälle där dramatiska ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Poesi nära ögonblicket

Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård av Paul Celan

Sjungande vokaler och ett requiem

Recension: Ur världen av Eva Runefelt

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

En skärningspunkt mellan oändligheter

Recension: Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi

Dikter som ryms på handens fingrar

Recension: Ensamtal av Ann Jäderlund

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4